Castellum bygger nytt i logistikparken

14:30 - 13 jun 2017 / Nyhet

Castellum har satt spaden i marken och uppför en ny logistikbyggnad i Port of Gothenburg Logistics Park, den nya logistikparken som växer fram intill Göteborgs Hamn. Byggnaden på 26,000 kvadratmeter utgör första etappen av Castellums satsning i den hamnnära logistikparken.

Anna Nord, projektledare på Göteborgs Hamn AB, Cecilia Fasth, vd på Castellum Region Väst och Anders Bothén från Logistics contractor tar det första spadtaget.

På Hisingen precis intill Göteborgs Hamn växer det fram en helt ny logistikpark på hela en miljon kvadratmeter. I mars stod det klart att Castellum tecknat avtal med Logistics Contractor om att uppföra en ny logistikanläggning i Port of Gothenburg Logistics Park, den nya logistikparken som växer fram ett stenkast från hamnen. Det första spadtaget togs onsdagen den 7 juni och anläggningen förväntas stå klar första kvartalet 2018. Byggnaden blir totalt 26 000 kvadratmeter stor.

Någon hyresgäst är inte klar, Castellum bygger på spekulation.

— Det här är ett väldigt bra läge intill Skandinaviens största hamn, här är vi trygga i att bygga utan att ha någon klar kund. Vi uppför en flexibel och toppmodern logistikanläggning som kan delas in i mindre enheter från 6 000 kvadratmeter. Vårt erbjudande är flexibelt och det finns möjligheter att anpassa ytorna utifrån respektive hyresgästs behov, säger Stefan Vilhelmsson, uthyrare på Castellum.

Miljöcertifierad med solceller
Anläggningen blir miljöcertifierad och förbereds för montering av solceller på taket.

Byggnaden utgör första etappen av Castellums satsning i Port of Gothenburg Logistics Park. Totalt har de 127 000 kvadratmeter mark, varav 60 000 kvadratmeter planeras att bebyggas.

Läs också: "Det är vi som bygger parken", intervju med Stefan Vilhemsson.

Om Port of Gothenburg Logistics Park:
Port of Gothenburg Logistics Park ligger 10 minuter från kajkanten, alldeles intill Göteborgs Hamn. Parken består av 1 000 000 kvadratmeter mark, varav cirka hälften kan omvandlas till lagerytor. Utöver Göteborgs Hamn AB – som äger den största delen av marken i området – är även Bockasjö, Eklandia, NCC och Prologis verksamma fastighetsutvecklare i logistikparken.