Kopparberg Cider

Australiens varma stränder och svensk cider är en populär kombination. Kopparbergs Cider har blivit en allt vanligare dryck på andra sidan jordklotet de senaste åren.

Sedan 2013 exporteras Kopparberg Cider till Australien, som varit en starkt växande marknad sedan dess. Men innan cidern når de törstiga australiensarna har den fraktats över 2000 mil. 99 procent av sträckan går sjövägen.

Dag
1
Dag
1

Världens mest sålda päroncider

I Västmanland ligger det lilla samhället Kopparberg med cirka 4000 invånare. På orten finns bryggeriet med samma namn, som producerar den mest exporterade cidern i Sverige.

  • Export till mer än 30 länder
    Kopparbergs Cider säljs i drygt 30 länder och är bolagets viktigaste exportprodukt. Kopparberg Päroncider är till och med världens mest sålda päroncider.

Först lastbil, sedan tåget till Göteborg

Ciderns färd till Australien börjar med en drygt elva mil lång lastbilstransport till järnvägsknutpunkten och stationssamhället Hallsberg. Den första etappen motsvarar 0,5 procent av den totala resan, eller en halv tesked cider ur en halvlitersflaska.

  • I Hallsberg lastas cidern om från pallar till containrar för vidare transport med tåg mot Göteborgs Hamn.

  • 5timmar

    Tågresan tar fem timmar.

  • Nästan hälften av alla containrar som transporteras till och från Göteborgs Hamn kommer med tåg.

Dag
2
Dag
2

Från tåg till fartyg

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn med ett linjenät som når hela världen varje dag. Tåget med Kopparberg Cider kör rakt in i containerterminalen, APM Terminals Gothenburg, där containrarna lastas ombord på fartyget. 

  • Nordens största containerterminal
    APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal och trafikeras regelbundet av över 15 rederier. Många fartyg går direkt till andra världsdelar utan omlastning. Andra går i tät trafik till stora godsnav på kontinenten där godset lastas om till större fartyg.
  • Kopparberg Ciders exakta rutt till Australien varirerar. Men just den här leveransen fraktas av rederiet MSC, som tar cidern från Göteborgs Hamn till Le Havre via omlastning i Hamburg Hafen.

  • I Le Havre ligger Frankrikes största containerhamn. Det är en av få europeiska hamnar med direkttrafik till Australien, vilket gör att mycket europeiskt gods samlas här tillsammans med cidertransporten från Kopparberg inför den långa färden mot Australien.

  • 37 dagar

    Den sista etappen till sjöss går via Atlanten, Medelhavet, Röda havet och Indiska oceanen och tar 37 dagar.

  • På den transoceana färden mellan Le Havre och Sydney fraktas cidern med ett av rederiet MSC:s stora containerfartyg. Några av MSC:s fartyg tillhör världens idag största containerfartyg. Några av dessa fartyg direktanlöper även Göteborgs Hamn.

Dag
39
Dag
39

Välkommen till Sydney!

Sydneys containerhamn Port Botany är Australiens näst största. 

  • I Port Botany plockas försändelsen upp av det Australiensiska fraktbolaget Toll.

  • 90mil

    Den över 90 mil långa transporten mot Brisbane längs Australiens östkust med lastbil tar 11 timmar och utgör fyra procent av den totala sträckan.

Dag
41
Dag
41

Slutstation - Brisbane

När containern med cider når Carlton & United Breweries distributionscenter i Brisbane öppnas containern för första gången sedan den förseglades i Hallsberg. Härifrån lastas cidern om till mindre enheter för vidare transport med skåpbil till Dan Murphy’s i stadsdelen Buddina, bara några hundra meter från Australiens östkust.

Dan Murphy’s är Australiens största och mest välsorterade återförsäljare av alkoholhaltiga drycker. De 200 butikerna ligger utspridda över hela Australien. Dan Murphy’s i Kawana är populär bland de många surfare som finns i området, som vill släcka törsten efter en dags ridande på vågorna. Kanske med en Kopparberg Cider.

Sammanfattning

En resa till andra sidan jordklotet

Cidern reser 2150 mil för att komma fram till butikshyllan. 99 procent av den sträckan sker transporten med container vilket ger låga utsläpp per flaska och kilometer. Fartygstransporten bidrar till 48 procent av transportens koldioxidutsläpp men står för hela 86 procent av sträckan.

Tänk om...

Om cidern istället hade körts med lastbil så hade flaskan bara kommit till Iran med samma energiåtgång och koldioxidutsläpp. Cirka 600 mil istället för 2 150 mil.

VISA ALLA EXPORTFRAMGÅNGAR

Följ med på en annan resa