Hästens Sängar

Gallerian COFCO Plaza i Peking är specialiserad på lyxvarumärken. Här säljs Hästens Sängar från Sverige.

Hästens Sängar tillverkas på en fabrik i Köping. Många av sängarna exporteras ut i världen och tar då ofta vägen via Göteborgs Hamn. En del reser hela 2200 mil innan de kommer fram till mångmiljonstaden Peking i Kina.

Dag
1
Dag
1

Hela världen sover gott

Hästens Sängar säljs över hela världen. De största marknaderna utanför Norden är USA, Kina, Tyskland, Holland och Italien. Frakter inom Europa sker oftast med lastbil, men sängarna som ska till andra världsdelar skeppas ut via Göteborgs Hamn.

  • Handgjorda sängar från Köping
    Varje år tillverkas omkring 16000 Hästens Sängar och bäddmadrasser. Sängarna byggs helt för hand och innehåller endast naturmaterial. På fabriken i Köping byggs tio olika modeller. Att bygga en säng kan ta upp till 200 timmar.

Först lastbil till Borås och Göteborg

När sängar, madrasser och olika sängtillbehör är färdiga i Köping packas de in i heltäckande emballage. Sedan fraktas sängarna med lastbil till Hästens Sängars globala centrallager i Borås.

  • Transporten till lagret i Borås tar 3 timmar och 45 minuter.

  • 2500 kvadratmeter

    Hästens Sängar centrallager är 2500 kvadratmeter. 85 procent av produkterna från lagret går på export.

  • På lagret ser man till att alla sängdelar som ska exporteras blir packade på rätt sätt.

  • 45minuter

    Från lagret gör sängarna en kort lastbilsresa på 45 minuter till Göteborgs Hamn.

Dag
2
Dag
2

Omlastning i Göteborgs Hamn

Lastbilarna med Hästens Sängar kommer till terminalen Logent Ports & Terminals i Göteborgs Hamn. Där lastas sängarna om och packas i containrar. De körs sedan över till containerterminalen, APM Terminals Gothenburg, där de lyfts ombord på ett av Maersk Lines stora fraktfartyg som ska ta dem till Asien.

  • Nordens största containerterminal
    APM Terminals i Göteborgs Hamn är Nordens största containerterminal. Den trafikeras regelbundet av över 15 rederier. Många fartyg går direkt till andra världsdelar utan omlastning. Andra går i tät trafik till stora godsnav på kontinenten där godset lastas om till större fartyg.
  • Världens största containerfartyg
    I containerterminalen anlöper också världens största containerfartyg som är 400 meter långt.
  • 32dagar

    Efter cirka 32 dagar kommer fartyget till Singapore.

  • I Singapore ligger världens andra största containerhamn. Här hanteras nästan 34 miljoner containrar varje år.

  • Containrarna med Hästens Sängar lastas om till nästa fartyg. Sedan väntar 12 dagars resa till Xingang i norra Kina.

Dag
44
Dag
44

Framme i Kina!

Efter 44 dagars resa anländer sängarna till Kina. Fartyget lägger till vid kajen i Port of Xingang, norra Kinas största hamn och godsnav för Pekingområdet. Här öppnas containrarna och sängarna lastas om på lastbilar för vidare transport till de kinesiska återförsäljarna.

Peking nästa!

Efter 2 timmar på lastbil är sängarna äntligen framme i Peking. Här säljs Hästens Sängar i tre olika butiker. En av dem ligger i den jättelika gallerian COFCO Plaza, som specialiserat på lyxvarumärken inom mode och heminredning.

Sammanfattning

En skön och grön resa

En Hästenssäng som säljs i Peking har rest 2 200 mil i 44 dagar. Hela 98% av resan sker med containerfartyg, vilket är det mest klimatsmarta sättet att transportera gods längre sträckor. Att transportera en container full med sängar och tillbehör till Peking släpper ut 46 kilo CO2 per container.

Tänk om...

Om containern hade körts med lastbil hade man bara kommit till gränsen mellan Ryssland och Kazakstan med samma mängd koldioxidutsläpp.

VISA ALLA EXPORTFRAMGÅNGAR

Följ med på en annan resa