Vi sparar data i cookies för att ge dig som besökare en bättre användarupplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du det.
Göteborgs Hamn AB - Startsida

Arendal 2 - en ny hamnterminal
En helt ny hamnterminal byggs just nu väster om nuvarande roroterminal vid Arendal.
Dagens ytterhamnar byggdes på 1960- och 70-talen och sedan dess har volymtillväxten varit mycket kraftig. För att skapa utrymme för framtida godsvolymer byggs en helt ny hamnterminal i Arendal.
Byggnation, som är indelad i flera etapper är planerat att pågå mellan 2016 och 2025. Under 2016 och fram till mars 2017 pågick ett pilotprojekt för att testa teknik av stabilisering och solidifiering av förorenade muddermassor.
Från september 2018 till september 2019 pågår Etapp 1, vilket innefattar byggnation av vallar för att stänga Arendalsviken, sprängningsarbeten, pålning och byggnation av vallar. Utav denna etapp beräknas 14 ha att stå klart under 2023. Därefter har vi tillstånd att för bygga ytterligare 6 ha i framtiden.
Under vinter 2020/2021 påbörjas den första underhållsmuddringkampanjen för att fylla första byggnationen med stabiliserade muddermassor.
Totalt är det ca. 350,000 m3 muddermassor som ska stabiliseras i två etapper.
Hela hamnen beräknas vara färdig 2025, men delar av den kommer att kunna tas i anspråk redan under byggtiden. I den nya terminalen kan både rorofartyg och containerfartyg hanteras. Totalt beräknas cirka 200 000 roro- eller containerenheter hanteras per år.
Ytan blir 220 000 kvadratmeter och vi har möjlighet att tillförskaffa oss ett djup på 11 meter.
Samtliga nya kajlägen förbereds för elanslutning för att minimera utsläppen från fartygen när de ligger vid kaj.
INFORMATION
-
Byggstart2018
-
Terminalyta220 000 m2
-
Max djupgående12 meter
-
Teminalen står klar2024/2025
PROJEKTKONTAKT
-
Joakim GrenmarkerProject Owner+46 72 856 68 92Joakim.grenmarker@portgot.se
Projektet i siffror
terminalyta
hanterade godsenheter per år
kubikmeter muddermassor
Tidplan
-
2025december
PROJEKTET I HAMN
-
januari 2025
-
Den nya hamnterminalen är helt färdig och kan tas i drift.
-
-
januari 2023
-
Färdigställande av 14 ha terminalyta
-
-
augusti 2024
-
Det maximala djupgåendet för anlöpande fartyg blir elva meter. Det innebär att trafiken troligtvis främst kommer att bestå av godstransporter inom Europa – antingen som slutdestination eller till de stora omlastningsnaven i norra Tyskland, Nederländerna och Belgien för vidare transport ut i världen.
-
-
april 2021
-
Detaljprojektering av terminalyta
-
-
januari 2021
-
Terminalyta fylls upp till +1 meter
-
-
december 2019
-
Under december kommer plansprängning av södra kullen att ske.
-
-
april 2019
-
Ett 22 hektar nytt terminalområde ska skapas genom utfyllnad med en miljon kubikmeter muddermassor och sprängstensvallar.
-
-
mars 2018
-
-
mars 2017
-
1 miljonkubikmeter muddermassor
Göteborgs Hamn ska utnyttja förorenad lera från havsbotten till att bygga en ny godsterminal.
-
-
2016januari
PROJEKTET SJÖSÄTTS
Frågor och svar
-
Behövs en ny hamnterminal?Ja. Dagens ytterhamnar byggdes på 1960- och 70-talen och sedan dess har volymtillväxten varit mycket kraftig. För att skapa utrymme för framtida godsvolymer byggs en helt ny hamnterminal i Arendal.
-
Vilken typ av gods ska hanteras i den nya hamnterminalen?I den nya terminalen kan både rorofartyg och containerfartyg komma att hanteras. I dagsläget är det inte beslutat.
-
Blir det en hamn för oceangående fartyg?Nej, det maximala djupgåendet i terminalen blir 12 meter. Det innebär att trafiken troligtvis främst kommer att bestå av godstransporter inom Europa – antingen som slutdestination eller till de stora omlastningsnaven i norra Tyskland, Nederländerna och Belgien för vidare transport ut i världen.