Vi sparar data i cookies för att ge dig som besökare en bättre användarupplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du det.
Göteborgs Hamn AB - Startsida

Skandiaporten - Farledsfördjupning
Göteborgs hamn är den enda svenska hamnen som kan ta emot världens största oceangående fartygen och därmed erbjuda direkttrafik till andra världsdelar över världshaven. Godsfartygen blir allt större och nu behöver farleden in till hamnen fördjupas med cirka 4 meter. Projektet är döpt till Skandiaporten och nu är anståndsansökan till Mark och miljödomstolen inlämnad. Arbetet med att muddra farled samt hamnbassäng och kajåtgärder beräknas vara klart till 2026.
Fakta om projektet SkandiaPorten
På 10 år har det genomsnittliga containerfartyget blivit 10 gånger så stort. Farledens begränsade djup innebär att de största fartygen av idag inte kan anlöpa Göteborgs hamn fullastade.
Enligt en studie från Trafikverket behöver farleden fördjupas med cirka 4 meter för att uppnå ett tillräckligt djupgående. Området som behöver fördjupas är nära 5 kilometer långt. Totalt behöver motsvarade 20 Globen med muddermassor grävas upp. En viktig del av investeringen är fördjupning och förstärkning av kaj så att flera djupgående fartyg kan hanteras samtidigt på ett framtida hållbart sätt.
Göteborgs Hamn AB genomför även dialog med entreprenörer
Fördjupning av farled innebär också omfattande förstärkningar av befintliga kajer i vår containerterminal.
Göteborgs Hamn AB för en dialog med entreprenörer som kan vara intresserade av att i ett senare skede lämna anbud i någon av de kommande upphandlingarna kopplade till våra kajförstärkningar. Entreprenörer får gärna kontakta Göteborgs Hamn AB för att anmäla sitt intresse att delta i dialogen.
Mejla Jan Andersson, projektledare på: jan.andersson@portgot.se
INFORMATION
-
Så mycket djupare behöver det bli4 meter
-
De största fartygen lastar20 000 containrar
-
Kostnad2,55 miljarder kronor (2020)
-
Statlig finansiering1,255 miljarder kronor
-
SamhällsnyttaEn satsad krona = fyra tillbaka
-
MuddringsbehovCirka tolv miljoner m3
PROJEKTKONTAKT
-
Jan AnderssonSenior Technical Advisor+46 31 368 75 27jan.andersson@portgot.se
-
Kristina BernsténDelprojektledare miljö, Skandiaporten+46 10-815 12 78kristina.bernsten@portgot.se
-
Eva Wegsjö SandeDelprojektledare upphandling+46 31 368 75 46eva.sande@portgot.se
Farledsfördjupningen i siffror
efter denna tid kommer den socioekonomiska nyttan ha återbetalat kostnaden
direktlinjer till övriga världen
procent av Sveriges utrikeshandel fraktas med sjöfart

Bilden visar det område i Göteborgs Hamn som behöver fördjupas.
Den samhällsekonomiska nyttan (NNK) med investeringen är mycket hög. För varje investerad krona i farledsfördjupningen får samhället fyra kronor tillbaka, enligt Trafikverkets beräkningar. Den höga nyttan i projektet innebär också att hela investeringen är samhällsekonomiskt återbetald redan efter 15 år.
Många av de större fartygen som regelbundet anlöper Göteborg med svenska import- och exportvaror i lasten har ett djupgående på upp till 16 meter, långt djupare än de 13,5 meter som utgör gränsen idag.
Idag anlöps Göteborgs Hamn av containerfartyg som kan lasta allt från 1 000 containrar upp till 19 500 containrar.
När farleden fördjupats med tre-fyra meter kommer samtliga fartyg som tar mer än 5 000 containrar kunna komma med mer last än de gör idag.
När kan då fartygen anlöpa Göteborgs Hamn utan begränsningar? Om allt går enligt plan kan vi starta arbetet med att fördjupa hamnen någon gång efter 2023. Därefter tar det ytterligare några år innan allt är helt färdigt.

Tidplan
-
2026 SkandiaPorten är i hamn. Farled fördjupad och västra kajläget i Skandiahamnen klar.
-
december 2026
-
Någon gång efter 2025 kan farleden vara fördjupad och klar.
-
-
oktober 2026
-
Förstärkning av östra kajlägret i Skandiahamnen planeras starta.
-
-
mars 2026
-
Muddring utanför västra kajläget förväntas färdigställas under Q1 2026
-
-
december 2025
-
Entreprenaden västra kajläget färdigställt.
-
-
oktober 2023
-
Fördjupning och breddning av farled har planerad start. Muddringen igång.
-
-
januari 2022
-
Förstärkning av västra kajlägret i Skandiahamnen planeras starta.
-
-
december 2021
-
Riktkostnad för kajförstärkning överenskommen, beställning till NCC för påbörjande av byggnation.
-
-
november 2021
-
Godkänt miljötillstånd under höst/vinter 2021
-
-
maj 2021
-
När farleden fördjupats med tre-fyra meter kommer samtliga fartyg som tar mer än 5 000 containrar kunna komma med mer last än de gör idag.
-
-
december 2020
-
Miljökonsekvensbeskrivningen färdigställd och handlingarna inlämnade för prövning av Mark-och miljödomstolen.
-
-
augusti 2020
-
Start på detaljprojektplanering. Projektkontor etableras.
-
-
juni 2018
-
Regeringen fattar beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. I den avsätts 1,25 miljarder kronor till farledsfördjupningen i Göteborgs hamn.
-
-
december 2017
-
Bilden visar utvecklingen av fartygens djupgående. Containerfartygen har blivit dubbelt så stora på tio år.
-
-
2017januari
PROJEKTET SJÖSÄTTS
-
Relaterade dokument
-
SkandiaPorten - folder
Ladda ner, 3 MB -
Trafikverket: Kapacitetshöjning av farled och hamn - Göteborg
Ladda ner, 1,6 MB -
Läs mer i vårt nyhetsbrev
Nyhetsbrev om Skandiaporten