Vi sparar data i cookies för att ge dig som besökare en bättre användarupplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du det.
Göteborgs Hamn AB - Startsida

CinfraCap - flytande koldioxids väg till hamnen
Göteborg och Sverige kan bli först i världen med att skapa gemensam infrastruktur för transport av flytande koldioxid som utvinns via koldioxidavskiljning, CCS teknik. Projektet har döpts till CinfraCap och är ett unikt samverkansprojekt mellan Göteborg Energi, Nordion Energi, Preem, St1, Renova och Göteborgs Hamn AB.
För att nå klimatmålen måste vi hitta snabbare vägar. Det gör vi genom samverkan. Förstudien som nu har startats undersöker möjligheten att, på sikt, mellanlagra och transportera 2 miljoner ton infångad koldioxid per år från anläggning till kajkant. För att klara det krävs en fungerande infrastruktur på plats.
CCS, Carbon Capture and Storage, ses idag som en viktig del i omställningen av det globala energisystemet och det pågår flera utvecklingsprojekt inom området. I CinfraCap vill partnerna ta fram en optimal logistik- och infrastrukturlösning för CCS i en större, industriell skala. Samtidigt vill man se till att kopplingen till andra CCS-projekt säkerställs. Grundtanken är att kunna investera i ett system som också ska vara möjlig för fler aktörer att nyttja.
Illustration:
PROJEKTKONTAKT
-
Jill SöderwallVice President Business Areas Göteborgs Hamn AB031- 368 76 15jill.soderwall@portgot.se
-
Karin LundqvistBusiness developer Preem AB010-450 42 24karin.lundqvist@preem.se

Industriklivet sponsrar
Ett samverkansavtal mellan samtliga parter har skrivits under och Energimyndighetens klimatsatsning- Industriklivet har valt att gå in med halva kostnaden för att finansiera en förstudie. COWI har fått uppdraget och har startat arbetet med ambition att vara klar under Q1 2021. Förstudien syftar till att arbeta fram förslag på hur infångad koldioxid lämpligast samlas in från respektive industri och transporteras ner till hamnen, hur mellanförvaring ska ske innan lastning, vilka tillstånd som måste fram, vilka risker som finns med projektet och även ett förslag på en affärsmodell ska presenteras.
Samtliga samverkanspartners i CinfraCap delar ambitionen att få ner klimatpåverkande utsläpp här och nu. Även om CinfraCap startas i Västsverige är syftet att sprida och dela både erfarenhet och affärsmodell kring öppen infrastruktur för infångad koldioxid. Både till andra intressenter i Sverige och även utanför landet. Ett öppet system gör det också möjligt för andra industrier och aktörer att enkelt och kostnadseffektivt ansluta sig vilket skulle innebära en stor samhällsnytta med projektet.
Fakta CinfraCap
CinfraCap står för Carbon Infrastructure Capture. Projektet har fokus på själva transporten av infångad koldioxid, hur den kan göras på ett så kostnadseffektivt och klimatsmart sätt som möjligt. Med CinfraCap vill man få en mer heltäckande bild av logistikkedjan för redan infångad koldioxid från olika anläggningar i Västsverige, från förvätskning och mellanlagring via distribution till fartyg och vidare transport till slutlagring. Själva gränssnittet för CinfraCap blir vid staketgränsen till aktuell anläggning i Västsverige som fångar in koldioxid, till lastarmen på de fartyg som sedan transporterar flytande koldioxid vidare ut till havs.
CinfraCap kompletterar flera pågående forsknings- och demonstrationsprojekt, som till exempel Preem CCS och ZEROC, och även Northern Lights, som är ett pågående fullskaleprojekt för lagring av koldioxid utanför norska västkusten.
Fakta om CCS
CCS, Carbon Capture Storage, innebär att koldioxid fångas in och görs till flytande form med hjälp av tryck och låg temperatur. Därefter kan den lagras säkert under mark och havsbotten och på så sätt minskar utsläpp av växthusgaser i atmosfären. Fångas koldioxiden in från en biogen källa, så kallad BECCS, kan andelen koldioxid i atmosfären till och med sänkas.
Läs mer om CCS på Naturvårdsverkets hemsida
Länk till Frågor & Svar CinfraCap
Kort om projektet
- Så mycket flytande koldioxid kan transporteras: 2 miljoner ton.
- Olika sätt att transportera flytande koldioxid: järnväg, bilväg, rör.
- Var börjar och slutar CinfraCap: vid staketgränsen till aktuell anläggning i Västsverige som fångar in koldioxid ut till lastarmen på de fartyg som sedan transporterar flytande koldioxid vidare ut till havs.
- Kostnad: detta ska förstudien besvara, klar Q1 2021.
- Samhällsnytta: öppet system som delar erfarenheter, affärsmodell och kunskap snabbar på koldioxidreduktion i atmosfären.
- CinfraCaps samverkanspartners: Nordion Energi, Göteborg Energi, Renova, Göteborgs Hamn, Preem och St1.